Inwestycje w Zielonej Górze. Budowa Zachodniej Obwodnicy Zielonej Góry
Wiadomość o przyznaniu projektowi Zachodniej Obwodnicy Zielonej Góry statusu uprawnionego do wyboru w sposób niekonkurencyjny ucieszyło we wtorek prezydenta Janusza Kubickiego. W piśmie z Centrum Unijnych Projektów Transportowych w Warszawie skierowanym do władz miasta podano szacowany wkład Unii Europejskiej w wysokości 178 mln zł. – Jak się nie cieszyć? No jak? – pytał włodarz. Na informację szeroko zareagowali mieszkańcy, dopytując o planowany przebieg nowy trasy. Zapytaliśmy urząd miasta o szczegóły inwestycji.
– Budowa Zachodniej Obwodnicy Zielonej Góry swoim zakresem obejmuje realizację odcinka od Trasy Północnej do drogi wojewódzkiej nr 279 w rejonie miejscowości Wysokie (gm. Czerwieńsk) o długości ok 8,4 km, wraz ze ścieżką rowerową – informuje Krzysztof Staniszewski, zastępca dyrektora Departamentu Zarządzania Drogami w Urzędzie Miasta Zielona Góra.
Zachodnia Obwodnica Zielonej Góry. Nowe ronda i wiadukt
Zaplanowano w ramach inwestycji m.in. nowe rondo na Trasie Północnej, pomiędzy istniejącym rondem na Krosno Odrzańskie (skrzyżowanie z drogą krajową nr 32), a rondem na Przylep (skrzyżowanie z drogą wojewódzką nr 280), pięciowlotowe skrzyżowanie (również typu rondo) na połączeniu z drogą wojewódzką nr 280 w rejonie przystanku kolejowego w Przylepie. Zaplanowano także wiadukt nad linią kolejową nr 273 relacji Wrocław - Szczecin (tzw. Nadodrzanka).
We wsi Wysokie trasa połączy się drogą do Pomorska, planowaną do budowy przez Zarząd Dróg Wojewódzkich, w ramach realizacji mostu w Pomorsku. Z odcinkiem Pomorsko - Sulechów będzie to element tzw. Odrzańskiego Układu Komunikacyjnego, czyli drogi od Trasy Północnej w Zielonej Górze do Sulechowa.
Zachodniej Obwodnicy Zielonej Góry. Termin i koszty
Dyrektor Staniszewski informuje również, że budowę Zachodniej Obwodnicy Zielonej Góry planuje się w latach 2024-2027.
– W tym celu w bieżącym roku, na przełomie III/IV kwartału, ogłoszony zostanie przetarg na realizację przedmiotowej inwestycji w trybie zaprojektuj-wybuduj, a podpisanie umowy planuje się w I kwartale 2024 r. – wymienia daty K. Staniszewski. – Dla zadania wydano już decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach wg. tzw. wariantu I, szeroko omawianego na zeszłorocznych konsultacjach społecznych, charakteryzującego się przebiegiem trasy w sołectwie Przylep pomiędzy linią kolejową nr 273 a nowym osiedlem w Przylepie.
Całkowita wartość inwestycji, wraz z nadzorem inwestorskim i przejęciem gruntów, szacuje się na ok. 250 mln zł. Przedsięwzięcie będzie podzielone na dwa odcinki realizacyjne, ale oba planowane są do ukończenia w tym samym czasie. Pierwszy odcinek: Zielona Góra - Przylep (tzw. obwodnica Przylepu) a drugi to Przylep - Wysokie (tzw. obwodnica Łężycy).
Czytaj też:
- To tutaj był obiekt zwany przez niektórych UFO. Teraz trwają intensywne prace. Co się buduje przy ul. Foluszowej w Zielonej Górze?
- Za półtora roku ma być gotowa wschodnia nitka wiaduktu w ciągu al. Zjednoczenia w Zielonej Górze
Zobacz też wideo: Zielona Góra. Akademik Vicewersal idzie do remontu
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?