Biuro prasowe PGZ Stoczni Wojennej w Gdyni poinformowało o postępach inwestycji na terenie stoczni związanej z realizacją programu "Miecznik" - budowy trzech fregat dla Marynarki Wojennej RP.
W gdyńskiej stoczni powstają dwie hale: kadłubowa i produkcyjna. Pierwsza z nich - jak podano w komunikacie - będzie jedną z największych tego typu obiektów w Europie i najwyższą w Polsce.
- Wysokość hali, w której powstaną kadłuby fregat "Miecznik" to 43 metry, a wliczając zamontowany na dachu zespół urządzeń do wentylacji to nawet 46 metrów. Do prac instalacyjnych i tych związanych z obudową, wykorzystywane są podnośniki o wysięgu do 58 metrów. W tej chwili na budowie jest aż pięć z sześciu tego typu podnośników dostępnych w Polsce - podano w komunikacie.
Zaznaczono również, że w połowie lutego br. zamontowana została brama główna hali ważąca wraz z maszynownią 34 tony.
- Wymiary tej bramy – 43 m wysokości i 34 m szerokości - najlepiej porównać do powierzchni aż trzech standardowych boisk do koszykówki - wyjaśniono w komunikacie.
Ponadto we wnętrzu hali prowadzone są równolegle roboty instalacyjne – wentylacyjne, gazowe i elektryczne. W kwietniu 2024 roku - jak zapowiedziano - rozpoczną się prace przy wylewaniu posadzki.
Natomiast w hali produkcyjnej kończy się montaż termoizolacji oraz hydroizolacji dachu i okładzin ściennych. Trwają także prace instalacyjne oraz przygotowania do zaplanowanego na marzec montażu bram wjazdowych, suwnic oraz przegrody akustycznej. Rozpoczęto również wylewanie posadzki betonowej, na której w maju położona zostanie wierzchnia warstwa z żywicy.
- Już niedługo w tej hali zaczną pracę wszystkie wydziały wyposażeniowe PGZ SW. Stoczniowcy będą mieli w nich o wiele lepsze warunki pracy niż w starych pomieszczeniach a sześć nowych maszyn, jakie zostaną tu zamontowane, zapewni nam prawdziwy przeskok technologiczny w kilku obszarach produkcji - zapowiedział dyrektor operacyjny stoczni Maciej Poprawski.
Poinformowano, że przebudowywana jest też infrastruktura techniczna, nabrzeże oraz drogi wewnętrzne stoczni.
- Wykonujemy podbudowy oraz nawierzchnie chodników i dróg manewrowych. Stan zaawansowania szacujemy na około 25 proc. W miarę sprzyjających warunków atmosferycznych będziemy sukcesywnie oddawać kolejne, gotowe nawierzchnie - przekazał kierownik robót drogowych z grupy NDI Przemysław Młynarczyk.
W komunikacie przekazano, że największe w ponad 100-letniej historii PGZ Stoczni Wojennej inwestycje warte są ponad 300 mln złotych. Zakończenie prac związanych z budową hal przewidziane jest na lipiec 2024 roku.
Program "Miecznik" zakłada budowę trzech wielozadaniowych fregat dla Marynarki Wojennej. Umowa między Agencją Uzbrojenia MON i konsorcjum PGZ Miecznik została podpisana w 2021 r. Mierzące ponad 140 m okręty mają m.in. zabezpieczać szlaki żeglugowe i infrastrukturę energetyczną, a także wypełniać zadania w ramach Stałych Zespołów Okrętów NATO. Wejście pierwszej fregaty "Miecznik" do służby w Marynarce Wojennej RP planowane jest na 2029 r.
Głównym systemem uzbrojenia fregat będzie uniwersalna wyrzutnia pionowego startu zdolna do wystrzeliwania rakiet różnego typu, w tym pocisków manewrujących. Okręt będzie uzbrojony w rakiety CAMM, CAMM-ER, oraz - będące obecnie w fazie koncepcyjnej - pociski o zasięgu powyżej 100 km. Na "Mieczniku" znajdą się także armaty o zasięgu do 40 km i pociski przeciwokrętowe zdolne razić cele na odległość powyżej 200 km.
Trzy fregaty "Miecznik" powstaną w PGZ Stoczni Wojennej we współpracy z liderami przemysłu zbrojeniowego - oprócz Babcock są to: MBDA, Thales UK, Remontowa Shipbuilding - w ramach kontraktu udzielonego polskiemu przemysłowi stoczniowemu. (PAP)
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź "Dziennik Bałtycki" codziennie. Obserwuj dziennikbaltycki.pl!
Źródło:
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?